KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
Kto nigdy nie był dzieckiem, nie może stać się dorosłym.
~ Charles Chaplin
Koncepcja pracy przedszkola nr 11 w Bydgoszczy
Podstawa prawna
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie "Prawo oświatowe" oraz aktach wykonawczych do ustawy, zgodnie z nową podstawą programową wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.
Wizja przedszkola:
Chcemy wychować dzieci z bogatą wyobraźnią twórczą , zdolne do spontanicznej ekspresji własnych uczuć i myśli , otwarte na pomysły i inspiracje płynące od innych osób oraz gotowe szukać nowych , oryginalnych rozwiązań .
- Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
- Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości.
- Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole.
- Oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych.
- Przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji.
- Wszyscy przestrzegają prawa dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.
- Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
- Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
- Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.
- Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.
- Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.
- Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy
Misja przedszkola :
Chcemy odkrywać w każdym dziecku to, co w nim indywidualne i rozwijać jego zainteresowania tak, aby rozbudzać w nim poczucie własnej wartości uwzględniając hasło :
„Pięknie żyć tzn. kochać świat „
Nasze dzieci poprzez własną aktywność stają się świadome własnych możliwości i umiejętności .
Tworzymy warunki sprzyjające spontanicznej i inspirowanej aktywności twórczej.
Stwarzamy okazje do poznawania otoczenia społeczno-kulturowego i przyrodniczego, rozwijania kreatywnego myślenia i samodzielności w działaniu.
Wzbogacamy umiejętności i wiedzę poprzez realizację treści prozdrowotnych i działań z zakresu ekologii
Promujemy dziecięce umiejętności i talenty w szerszym środowisku.
Sprawiamy, że dzieci czują się akceptowane i kochane takimi jakie są.
Nasze przedszkole:
Mieści się w parterowym, wolnostojącym budynku usytuowanym w środku osiedla Szwederowo z dala od zgiełku ulicznego.
W przedszkolu funkcjonują cztery grupy wiekowe. Sale dydaktyczne duże , przestronne i słoneczne . Wyposażenie ( meble, kąciki zabaw, pomoce dydaktyczne itp. ) zgodne z przyjętymi normami, odpowiednie do wieku i możliwości dzieci. Otoczenie przedszkola - plac zabaw przestrzenny, otoczony zielenią; wyposażony w bezpieczny sprzęt zabawowy.
Placówka zapewnia dzieciom , rodzicom oraz pracownikom zdrowe, bezpieczne i higieniczne warunki do realizacji przyjętych zadań.
Nasze przedszkole jest otwarte na potrzeby dzieci i rodziców, działamy konsekwentnie metodami aktywnymi z zachowaniem poczucia bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania. Współtwórcami naszych działań są rodzice świadomi swojej roli w życiu placówki. Koncepcję edukacji osadzamy na głęboko rozumianym dialogu wszystkich wokół - dzieci, rodziców, nauczycieli, środowiska lokalnego , dialogu otwierającego szansę na współtworzenie warunków wzrastania w społeczeństwo i poznawania siebie.
Osiągniemy to poprzez aktywną współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
Dzięki takim działaniom wierzymy, że uda nam się osiągnąć wspólnie z rodzicami zamierzone efekty.
Naczelnym celem, naszym zdaniem, jest osiąganie przez dzieci gotowości szkolnej i umożliwienie im odnoszenia sukcesów, na miarę ich własnych możliwości.
Przedszkole organizuje corocznie imprezy dla środowiska rodzinnego oraz lokalnego. Dzieci z naszej placówki są zapraszane do zaprzyjaźnionych placówek oświatowych i kulturalnych oraz instytucji bydgoskich na różne uroczystości. Placówka poprzez swoją stronę internetową, notatki w prasie, folder informacyjny promuje swoje osiągnięcia.
Kadra pedagogiczna
- rada pedagogiczna wykwalifikowana, z przygotowaniem pedagogicznym.
Nauczycielki cyklicznie podnoszą swoje kompetencje poprzez udział w doskonaleniu zawodowym. Zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystują w pracy z dziećmi. Stosują różnorodne metody nakierowane na rozwój dzieci: Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę. Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem ww. metod uwzględniać będzie wielostronny rozwój dziecka.
1. Praca dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza realizowana jest w oparciu o
- Statut Przedszkola
- Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego
2. Edukacja i wychowanie dzieci we wszystkich grupach wiekowych oparte są na:
- Programie Wychowania Przedszkolnego „Od zabawy do nauki" wydawnictwa Nowa Era
- Dziecięcą matematykę E. Gruszczyk-Kolczyńskiej
- Klucz do uczenia - Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Nauczyciel opracowuje miesięczne plany pracy uwzględniające cykliczną tematykę. Zaplanowane treści realizuje zgodnie z założonymi celami w trakcie zajęć z całą grupą, w małych zespołach lub poprzez pracę indywidualną.
W planach pracy nauczyciel uwzględnia sugestie rodziców i zainteresowania dzieci.
3. Kadra pedagogiczna stosuje programy i metody wspomagające rozwój dziecka:
- „Przyjaciele Zippiego” – międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego dla dzieci w wieku 5-8 lat, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u małych dzieci. Uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi. Nie koncentruje się on na dzieciach z konkretnymi problemami czy trudnościami, ale promuje zdrowie emocjonalne wszystkich małych dzieci.
- Zajęcia adaptacyjne – mają na celu pokonanie bariery lęku w sytuacji poznawania środowiska przedszkolnego oraz podjęcie określonych kierunków współdziałania rodziców i nauczyciela w zakresie stymulowania zachowań przystosowawczych dziecka.
- Metody relaksacyjne – uwalniające od napięć fizycznych i psychicznych
- masażyk relaksacyjny
- muzykoterapia- bajkoterapia
- wybrane ćwiczenia Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – zabawy ruchowe uczące świadomości własnego ciała i otaczającej przestrzeni, usprawnianie ruchowe, dzielenie przestrzeni z innymi osobami oraz
nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu za pomocą ruchu i dotyku.
- Pedagogika zabawy „Klanza” - bogaty repertuar metod i technik oddziałujących na sferę emocjonalną dziecka, aktywizujących je do działania, ujawniania uczuć. Dziecko poprzez różne interakcje w grupie odkrywa samego siebie, swoją wartości jako człowieka, swoje zalety i predyspozycje, wzmacnia swoje poczucie akceptacji i bezpieczeństwa. Poprzez zabawę stwarza się warunki do różnego typu działalności, w tym muzycznej, plastycznej, dramatycznej, ruchowej.
- Techniki komunikowania się według Adele Faber
- pomoc dzieciom w radzeniu sobie z własnymi uczuciami
- uwalnianie dzieci od grania ról nadanych przez rodziców (np. niezdary, bałaganiarza)
- zachęcenie dzieci do współpracy zespołowej
- uczenie dzieci samodzielności
- stosowanie pochwał
- konsekwencja w stosunku do dziecka
- Metody aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss - pozwala na swobodną zamianę ról , jakie pełnią dzieci w danym utworze muzycznym – raz są muzykiem , raz dyrygentem . Dzieci kształcą swoją wyobraźnię dźwiękową . Metoda rozwija różne formy aktywności własnej dziecka
- Metody muzyczno - ruchowe K. Orfa - rozwijanie muzykalności dzieci, integracja muzyki, słowa i ruchu (gra na instrumentach, improwizacje: wokalna instrumentalna, wokalno-instrumentalna i ruchowa)
- Arteterapia - terapia przez sztukę ; plastyczne fantazje dzieci (np. wymyślanie w co mogą zamienić się różne litery, kształty - tworzenie dowolnego przedmiotu z koła, kreski)
* metoda dziesięciopalcówki w ramach zabaw paluszkowych
Corocznie nauczyciele opracowują projekty innowacyjne w ramach grantów oświatowych .
W przedszkolu opracowane i wdrożone są programy własne:
Program adaptacyjny „ W przedszkolu jak w domu” „
„ Przedszkolaki poznają tajemnicę lasu „– jak poznawać i chronić przyrodę
„ Ciekawe zawody , miejsca pracy „– czyli jak żyć zdrowo i bezpiecznie „
Program edukacyjny komputerowy KidSmart
oraz Programy wspierające
Dzięki współpracy Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej w przedszkolu funkcjonuje opieka specjalistów : psychologa, logopedy i pedagoga
Nasze atuty:
* udział dzieci w programie : „ Czyste miasto” „Sprzątanie Świata „ akcje ekologiczne segregacja odpadów, zbiórka baterii, kartoników, makulatury, nakrętek i płyt CD
* Udział dzieci w programie „ Bezpieczny Przedszkolak „ - cykliczne spotkania z przedstawicielami Policji, Straży Miejskiej , pogadanki na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym i pieszym ,
* udział dzieci 5 i 6-letnich w projekcie „ Otwarta Szkoła” przy współpracy SP-41 - cykl całorocznych spotkań edukacyjnych w SP-41
* Andrzejki
* Spotkanie z Mikołajem , Bal Noworoczny ,
* Biesiada z babcią i dziadkiem ;
* Powitanie wiosny - kolorowy korowód ulicami Szwederowa;
* udział w akcji Szpital Pluszowego Misia „
* udział dzieci w Zimowej Olimpiadzie Sportowej
* udział dzieci , rodziców i pracowników w Olimpiadzie Sportowej „ Przedszkolna rodzina zabawę rozpoczyna „ – hala Chemik;
* udział w Bydgoskim Festiwalu Nauki
* Udział w Międzynarodowym Dniu Ziemi
* Organizacja międzyprzedszkolnego konkursu plastycznego
* organizacja przedszkolnych Turniejów wiedzy o bajkach, baśniach
* organizacja Festynu Osiedlowego - w każdym roku pod inną nazwą
* autokarowe wycieczki edukacyjne i krajoznawcze ;
* parada postaci bajkowych na Stary Rynek – rozdawanie przechodniom ulotek zachęcających do czytania książek .
- udział dzieci w Dniach Szwederowa ;
- organizacja akcji „ „ Cała Bydgoszcz czyta dzieciom „
- organizacja drzwi otwartych ;
- organizacja zajęć adaptacyjnych
- organizacja koncertów muzycznych i teatrzyków dla dzieci
- spotkania z ciekawymi ludźmi ;
- Udział w projekcie „ Bezpieczne Wakacje’
- udział w akcjach charytatywnych : Góra Grosza , Poza horyzonty;
Nasze przedszkole aktywnie współpracuje z rodzicami i środowiskiem lokalnym
- aktywna współpraca z rodzicami - współdecydowanie w życiu przedszkola ; pomoc w organizacji imprez przedszkolnych i lokalnych, wzbogacenie bazy przedszkola,. usługi fachowców, stroje teatralne, dekoracje, itp
- aktywna współpraca ze Szkołą Podstawową nr 41 ,56, 63 oraz Przedszkolem nr 66, 20 realizacja projektów, programów, wspólne akcje ekologiczne promowanie placówek,
- Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego ;
- Prezydent Miasta Bydgoszczy;
- Urząd Miasta Wydział Gospodarki komunalnej i Ochrony Środowiska , realizacja programu ‘Czyste Miasto” - zbiórka kartoników, makulatury, baterii, nakrętek i płyt CD, DVD
- Urząd Miasta Wydział Edukacji ,
- Rada Osiedla Szwederowo;
- Pogotowie Opiekuńcze ;
- Międzynarodowe Stowarzyszenie Studentów Medycyny IFMSA- POLAND
- Biblioteka Osiedlowa - realizacja projektów edukacyjnych, konkursu recytatorskiego itp.
- Muzeum Okręgowe, Galeria Sztuki Nieprofesjonalnej, Filharmonia, Teatr Polski
- Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego, kamizelki odblaskowe ( 50 sztuk0
- Policja, Straż Miejska - programy edukacyjne , prewencja , pokazy ,
- Straż Pożarna , Służba Celna , Straż Graniczna ,
- Sanepid – realizacja programów profilaktycznych
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna – prelekcje, rozmowy indywidualne
- MDK nr 1 i 2 , Pałac Młodzieży,
- Family Serwice PELARGOS Warszawa - udział dzieci w cyklicznej edycji „ Paczka przedszkolaka „ – pozyskanie drobnych upominków oraz materiałów dydaktycznych do pracy z dziećmi ,
- Uniwersytet im. Jana Kazimierza Wielkiego - organizowanie praktyk studenckich
- Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy ;
- Hurtownia Taniej książki
- Promocja przedszkola :
- strona www ;
- udział w imprezach lokalnych
- notatki w prasie
- drzwi otwarte,
- organizacja uroczystości i imprez środowiskowych;
- udział w konkursach, turniejach , olimpiadach sportowych – nagrody i wyróżnienia dla dzieci.