O przedszkolu
Przedszkole nr 11 przy ul. Chołoniewskiego 9 w Bydgoszczy, znajduje się w parterowym, wolnostojącym budynku znajdującym się w środku osiedla Szwederowo z dala od zgiełku ulicznego. Wokół placówki usytuowany jest duży i zielony plac zabaw, wyposażony w atestowany i atrakcyjny sprzęt terenowy.
Przedszkole jest placówką publiczną, prowadzi działalność opiekuńczo- wychowawczo- dydaktyczną dla dzieci od 3 do 6 lat. Czynne jest w godzinach 6:00 - 17:00. Organem nadzorującym jest Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy. Organem prowadzącym jest Miasto Bydgoszcz.
Nasze przedszkole jest otwarte na potrzeby dzieci i rodziców, działamy konsekwentnie metodami aktywnymi z zachowaniem poczucia bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania. Współtwórcami naszych działań są rodzice świadomi swojej roli w życiu placówki. Koncepcję jakościowego rozwoju placówki opieramy na wzajemnym dialogu wszystkich podmiotów- dzieci, rodziców i nauczycieli oraz środowiska lokalnego.
Naczelnym naszym zadaniem jest wspomaganie rozwoju dziecka w celu osiągnięcia przez nie gotowości szkolnej oraz umożliwienie im odnoszenia sukcesów, na miarę ich własnych możliwości.
Pracę naszą opieramy na programie wychowania przedszkolnego pt.: "Od zabawy do nauki" - praca zbiorowa wydawnictwa Nowa Era. Program rozwoju określa zadania służące doskonaleniu jakości pracy przedszkola w zakresie bazy, kadry i efektów pracy z dziećmi. Koncentrują się one wokół edukacji społecznej dzieci. na każdy rok szkolny określone jest priorytetowe zadanie- dziecko uczy się życia w społeczeństwie poczynając od najbliższego otoczenia- rodzina, przedszkole, środowisko lokalne, do dalszego otoczenia- ojczyzna, świat.
Placówka zapewnia dzieciom , rodzicom oraz pracownikom zdrowe, bezpieczne i higieniczne warunki do realizacji przyjętych zadań. Wyposażenie ( meble, kąciki zabaw, pomoce dydaktyczne itp. ) zgodne z przyjętymi normami, odpowiednie do wieku i możliwości dzieci. Otoczenie przedszkola - plac zabaw przestrzenny, otoczony zielenią; wyposażony w bezpieczny sprzęt zabawowy. Zabawy dowolne i edukacyjne w ogrodzie są bezpieczne zgodnie z zamieszczoną instrukcją.
Przedszkole organizuje corocznie imprezy dla środowiska rodzinnego oraz lokalnego. Dzieci z naszej placówki są zapraszane do zaprzyjaźnionych placówek oświatowych i kulturalnych oraz instytucji bydgoskich na różne uroczystości. Placówka poprzez swoją stronę internetową, notatki w prasie, folder informacyjny promuje swoje osiągnięcia.
Kadrę pedagogiczną stanowią wykwalifikowani pedagodzy, zaangażowani w swoją pracę, pełni pomysłów, dbający o miłą i przyjazną atmosferę w przedszkolu.
Nauczycielki cyklicznie podnoszą swoje kwalifikacje zdobywając kolejne stopnie awansu zawodowego. . Zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystują w pracy z dziećmi. Stosują różnorodne metody nakierowane na rozwój dzieci:
- werbalne,
-aktywizujące, realizacja programu M. Frostig
-samodzielnych doświadczeń,
-zadaniowe,
-twórcze,
-dobrego startu,
-pedagogika zabawy,
- ruchu rozwijającego W. Sherborne,
-Denisonna, Kniessów, Labana, Knillów
- relaksacja, muzykoterapia.
KADRA:
Nauczyciele:
mgr Aleksandra Niedbała - nauczyciel mianowany
intendent - Katarzyna Lisiak
referent - Justyna Jaśkiewicz
Sylwia Smakulska - pomoc nauczyciela gr. I
Halina Fortowska -starszy woźny gr. III
Wioletta Lewandowska - starszy woźny gr. IV
Beata Harczenko - starszy woźny gr. II
Mirela Bieluszewska - starszy woźny
Roman Domżała - starszy dozorca
kucharka - Danuta Zimna
pomoc kuchenna - Katarzyna Gorczyńska
PONIEDZIAŁEK | WTOREK | ŚRODA | CZWARTEK | PIĄTEK | |
GRUPA I 3-LATKI |
10:45 - 11:00 język angielski |
10:15 - 10:30 język angielski |
|||
GRUPA II 4-LATKI |
11:00 - 11:15 język angielski |
11:00 - 11:15 język angielski |
|||
GRUPA III 5-LATKI |
10:00 - 10:30
religia |
9:45 - 10:15 religia 11:15 - 11:45 język angielski |
|
10:30 - 11:00 język angielski |
|
GRUPA IV 6-LATKI |
10:30 - 11:45
religia |
10:15 - 10:45 religia 11:45 - 12:15 język angielski |
11:15 - 11:45
język angielski |
PRZYKŁADY DOBREJ PRAKTYKI
Nazwa i rodzaj przedsięwzięcia / działania |
„ Cała Bydgoszcz czyta dzieciom” Organizacja Miejskiego Tygodnia czytania dzieciom w ramach Ogólnopolskiej Akcji Cała Polska Czyta dzieciom
|
Imię i nazwisko dyrektora |
Ilona Klinikowska |
Imię i nazwisko autorów projektu |
Mirosława Biskupska , Beata Kęsik |
Opis merytoryczny projektu . Przedsięwzięcie wieloletnie |
1. Założenie Klubu Czytające Skrzaty w ramach akcji: Cała Polska czyta dzieciom; 2. przystąpienie do Ogólnopolskiego Programu : Czytające Przedszkole 3. Marzec Spotkania w ramach działania klubu : Czytające Skrzaty: -czytanie utworów literackich dzieciom przez zaproszonych gości: rodzice, dziadkowie, nauczyciele, dyrektor ; -działalność plastyczna i teatralna dzieci. 4.Kwiecień -Wystawa albumów grupowych związanych z poznawaną literaturą dziecięcą ; 5.Organizacja miejskiego konkursu plastycznego związanego z literaturą dziecięcą ; 6.Maj -Zorganizowanie przedstawienia teatralnego „ Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków” z udziałem rodziców, dzieci i pracowników przedszkola ; 7. Cały rok szkolny -Zorganizowanie Przedszkolnego Punktu Wymiany Książek dla dzieci i dorosłych : 8. Czerwiec - Parada postaci bajkowych . Przemarsz dzieci wraz z zaprzyjaźnionymi placówkami na Stary Rynek - rozdawanie ulotek zachęcających dorosłych do czytania dzieciom 9. Czerwiec - Tydzień Czytania Dzieciom w programie : słuchanie bajek czytanych przez zaproszonych gości : przedstawicieli władz miejskich , wojewódzkich, oświatowych, Rady Osiedla , TVB Bydgoszcz, gazety regionalnej, kultury, sportu i sztuki , absolwentów przedszkola ; Miejsce czytania : Przedszkole nr 11 , Przystań Bydgoszcz Marina, Biblioteka Osiedlowa, Szkoła Podstawowa nr 41 oraz inne zaprzyjaźnione placówki ; 10. Zaproszenie do słuchania bajek dzieci z przedszkola nr 66 , SP-41, SP-56 i Pogotowia Opiekuńczego osiedla Szwederowo. 12.Październik-listopad - osiedlowy konkurs recytatorski we współpracy z biblioteką osiedlową pt.„ Czy to wczoraj , czy to dziś - wszystkim jest potrzebny Miś”; konkurs recytatorski przy udziale rodziców „ Wiersze, wierszyki Juliana Tuwima „ - udział w międzyprzedszkolnym konkursie recytatorskim w Wojewódzkiej Bibliotece Pedagogicznej . 13. Światowy Dzień Pluszowego Misia – udział starszych dzieci w obchodach w bibliotece Osiedlowej , Pałacu Młodzieży, Zespole Szkół Specjalnych ( konkursy plastyczne – udział w międzyprzedszkolnych konkursach, zabawy z przyjacielem misiem , urodzinowy tort dla misia , Akcja Szpital Pluszowego Misia - dla wszystkich dzieci w przedszkolu przy współpracy Międzynarodowym Stowarzyszeniem Studentów Medycyny IFMSA 12. Grudzień - „Książka dla szpitala”- wspieranie małych pacjentów szpitali poprzez zbiórkę książek 13. Cykliczne prezentowanie dzieciom spektakli teatralnych w wykonaniu aktorów scen polskich . „ Żółw i zając” „Kot w butach” „Doktor Dolittle” „ Jaś i Małgosia „ „ Niebezpieczne zabawy pirata Barnaby” „ Rubinowy książe” „ Lato u Kubusia Puszatka” „ Dobre maniery” „ Dwie Dorotki” „Smoczy festyn ” „ Wesołe przedszkole” |
Cele do zrealizowania i przewidywane efekty w wymiarze szkolnym oraz lokalnym (pozytywne rezultaty i osiągnięcia)
|
|
Zdobyte środki: |
Projekt realizowany jest w ramach własnych środków pozyskiwanych od sponsorów oraz uzyskane z Bydgoskich Grantów Oświatowych. |
Wnioski z realizacji : |
Projekt realizowany w placówce czwarty rok , zawiera wysokie walory edukacyjne oraz integracyjne .Realizowany jest w różnorodnych obszarach w związku z tym pozwala na prezentację i poszerzenie wiedzy i umiejętności dzieci w połączeniu z zabawą Projekt pozwala na integrację środowiska przedszkolnego z placówkami oświatowymi i innymi instytucjami miejskimi wspierającymi edukację przedszkolną, oraz angażuje do współpracy rodziców . Projekt sprzyja: * integracji i zaangażowaniu dzieci , rodziców , pracowników placówki i dalszego środowiska lokalnego , * rozwijaniu zainteresowań czytelniczych dzieci i dorosłych, * promocji placówki , * stworzeniu warunków do edukacji czytelniczej , literackiej dzieci z przedszkoli , szkół i innych placówek * efektywnej współpracy z placówkami osiedla Szwederowo * wzbogacenie współpracy ze Szkołą Podstawową nr 41 ,która przyjmuje najwięcej absolwentów z naszego przedszkola. |
Nasza rekomendacja : |
"Czytanie to najlepsza zabawa jaką ludzkość sobie wymyśliła." Chcemy , aby nasze przedsięwzięcie promowało hasło: „Czytajmy dziecku 20 minut dziennie. Codziennie” jako sposobu na pogłębienie więzi emocjonalnej między dzieckiem a rodziną . |
Sojusznicy: |
Rodzice, zaprzyjaźnione placówki oświatowe , mieszkańcy Bydgoszczy, Biblioteka osiedlowa, instytucje miejskie, kulturalne, oświatowe, |
Sposób upowszechniania : |
Foldery , ogłoszenia, strona internetowa placówki, strona internetowa Portal Miejski Bydgoszcz, strona internetowa Kuratorium Oświaty Bydgoszcz, notatki w prasie, zaproszenia imienne, Zbliżenia – TVB relacja |
Załączniki: |
Zdjęcia , notatki z realizacji przedsięwzięcia umieszczono na stronie internetowej , płyta CD |
Nazwa i rodzaj przedsięwzięcia / działania |
„ Przedszkolak małym artystą” |
Imię i nazwisko dyrektora |
Ilona Klinikowska |
Imię i nazwisko autorów projektu |
Ilona Klinikowska , Iwona Koncewicz |
Opis merytoryczny projektu . Przedsięwzięcie wieloletnie |
1. Założenie kółka plastycznego „ Plastuś’ i kółka muzycznego „ Muzyczna jedenastka” na podstawie opracowanych programów własnych rozwijających twórczą aktywność plastyczną i wrażliwość muzyczno-taneczną . 2. Nawiązanie systematycznej współpracy z MuzeumOkręgowym im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy - udział dzieci w lekcjach muzealnych , - cykliczne zwiedzanie galerii i wystaw muzealnych oferowanych dla młodych odbiorców sztuki, -udział w konkursach plastycznych organizowanych w muzeum ; - zwiedzanie zabytków Bydgoszczy z przewodnikiem – pracownikiem Muzeum; - zorganizowanie wystawy pokonkursowej prac naszych dzieci w Muzeum , - zapraszanie pracownika Muzeum do udziału w pracach jurry w konkursach plastycznych organizowanych przez naszą placówkę . 3. Zajęcia ceramiczne w przedszkolu - cykliczne spotkania z ceramikiem - tworzenie indywidualnych prac , wypalanie, malowanie i prezentowanie wytworów dziecięcych w przedszkolnej galerii oraz na festynie Osiedlowym . - tworzenie z gliny ozdób świątecznych i upominków dla najbliższych; 4. Cykliczne spotkania z artystą plastykiem dla wszystkich dzieci w przedszkolu, - profesjonalna prezentacja posługiwania się przyborami malarskimi ; grafit, ołówek, węgiel, pastele, akwarela, piórko, - zaproszenie plastyka do obrad jurry w konkursach plastycznych; 5. Coroczna organizacja Międzyprzedszkolnego Konkursu Plastycznego dla placówek oświatowych Bydgoszczy, - wystawy pokonkursowe prac dziecięcych w Muzeum Okręgowym , Oddziale PCK, Zagrodzie Edukacyjnej w Kozielcu oraz na festynie Osiedlowym P-11 6. Aktywny udział w konkursach plastycznych o charakterze Ogólnopolskim, Wojewódzkim i Miejskim; - liczne nagrody rzeczowe, wyróżnienia dla naszych wychowanków; - udział w konkursach internetowych o charakterze Ogólnopolskim „ Buliba.pl” 7. Organizacja artystycznych warsztatów dla rodziców i dzieci „ Do czego służą ręce” 8. Organizacja Rodzinnych Konkursów Plastycznych: „ Ozdoby świąteczne” „ Jesień barwami malowana” „ Kiermasz Wielkanocny” 9. Nawiązanie systematycznej współpracy z Filharmonią Pomorską W Bydgoszczy : - udział w koncertach na terenie Filharmonii -zwiedzanie kuluarów Filharmonii, - uczestnictwo na próbie generalnej Orkiestry Filharmonii, - zapraszanie muzyków z Filharmonii na koncerty dla dzieci w przedszkolu; - zapoznanie dzieci z różnymi instrumentami, rodzajami muzyki oraz kulturami muzycznymi różnych stron świata . 10.. Udział dzieci w konkursach muzycznych : Wojewódzki Przegląd Piosenki „ Muzyczna Jesień Przedszkolaka” „ Od Przedszkola do Idola” „ Magiczne Pantofelki” „ Karolinka” Wojewódzki Konkurs tańca Ludowego, Ogólnopolski Konkurs tańca Nowoczesnego , - nasi wychowankowie zostali laureatami i finalistami w/w konkursach , przeglądach . - nasza wychowanka została zaproszona do profesjonalnego studia nagrań w celu nagrania płyty. 11. Zapraszanie artystów prezentujących różne gatunki taneczne do przedszkola ( hip, hop, akrobacja, tańce ludowe, standardowe, latynoamerykańskie, disco) 12. Dni Szwederowa, Olimpiada Sportowa, Festyn Osiedlowy - prezentacja umiejętności artystycznych naszych wychowanków . 13.Rada Pedagogiczna systematycznie podwyższa kompetencje w zakresie umiejętności artystycznych np. trzy stopnie Pedagogiki Zabawy Klanza , Warsztaty taneczne w studio tanecznym Bajlamos, Aktywne słuchanie muzyki Batii Stauss, Arteterapia, Muzykoterapia, Dziesięciopalcówka . 14. Aktywna współpraca ze Szkołą Podstawową nr 41 w Bydgoszczy w ramach projektu edukacyjnego „ Otwarta szkoła – od Przedszkolaka do ucznia” zabawy z warsztatem teatralnym . Zdobycie sprawności : „ Znawca teatru” - udział w cyklicznych przedstawieniach w wykonaniu uczniów szkoły, 15. Organizacja wycieczek edukacyjnych i warsztatów plastycznych dla dzieci . - Skłudzewo- Fundacja Piękniejszego Świata, -Sienno - Akademia Młodych Miłośników Przyrody, -Kozielec -Zagroda Edukacyjna -Gąsawa –Skansen Wsi Pałuckiej -Toruń - Muzeum Piernika 16. Festyn Osiedlowy - warsztaty artystyczne przy sztalugach - dzieci i absolwenci przedszkola, - zorganizowanie przedstawienia teatralnego w wykonaniu : dzieci, rodziców i pracowników przedszkola - zorganizowanie kącika „ Mały artysta” - prezentacja dziecięcych talentów , 17. Uczestnictwo w spektaklach teatralnych i seansach filmowych – systematyczny udział dzieci w przedstawieniach teatralnych w wykonaniu aktorów scen polskich / Teatr Aktora i Teatr Lalek/ -systematyczne uczestnictwo w spektaklach oferowanych przez Teatr Polski, Opera Nova i Kino Adria. |
Cele do zrealizowania i przewidywane efekty w wymiarze szkolnym oraz lokalnym(pozytywne rezultaty i osiągnięcia)
|
|
|
Projekt realizowany jest w ramach własnych środków oraz środków pozyskiwanych od sponsorów . |
Wnioski z realizacji : |
Dziecko staje się aktywnym odbiorcą i twórcą sztuki. Tworząc, doznaje jednocześnie różnych wrażeń wywołanych sztuką jak: obraz, teatr, muzyka i taniec. Odbiór sztuki jest inspiracją do dziecięcej twórczości , wyobraźni i w znacznym stopniu wpływa na rozwój zainteresowań i zdolności dzieci . pozwala kształcić świadomego i kulturalnego odbiorcę sztuki. Pozytywne przeżycia dopingują do działania, uaktywniają wszystkie funkcje twórcze, a jednocześnie w sposób nieprzymuszony wzbogacają doświadczenia dziecka , zachęcają do twórczych poszukiwań i niekonwencjonalnych rozwiązań. W przedszkolu dzieci mają stworzone warunki i możliwości do poznawania dzieł sztuki w różnych dziedzinach ( literatura, malarstwo, muzyka, teatr) a tworząc dzieła samodzielnie odczuwają namiastkę sztuki w sobie, czują się kimś bardzo ważnym. Podnoszą w ten sposób poczucie własnej wartości. Uczą się wiary we własne siły, wyrozumiałości dla innych, współpracy i wzajemnej pomocy zachęcając swoją rodzinę do szeroko pojętego kontaktu ze sztuką jako formy spędzania wolnego czasu. |
Nasza rekomendacja : |
Chcemy wychować mądrego, kulturalnego człowieka w myśl powiedzenia „ Czym skorupka za młodu nasiąknie tym na starość trąci ” |
Sojusznicy: |
Rodzice, zaprzyjaźnione placówki oświatowe , Muzeum Okręgowe, Filharmonia, Teatr, Zagroda Edukacyjna Kozielec, Fundacja Piękniejszego Świata Skłudzewo, Akademia Młodych Miłośników Przyrody Sienno, |
Sposób upowszechniania : |
Foldery , ogłoszenia, strona internetowa placówki, notatki w prasie, galeria w Muzeum, galeria w Zagrodzie edukacyjnej Kozielec, |
Załączniki: |
Zdjęcia , notatki z realizacji przedsięwzięcia umieszczono na stronie internetowej , płyta CD |